10.11.2012
Συμφωνίες
1η Συμφωνία
Εκείνο που έχει σημασία για το έργο τέχνης, όπως είναι λόγου χάρη, μια Συμφωνία, είναι να μεταδίδει συναισθήματα και ιδέες μαζί με την απαραίτητη αισθητική απόλαυση. Συνήθως, όταν πρόκειται για συμφωνικά έργα, οι διάφοροι αναλυτές εξαντλούνται σε μουσικολογικές, τεχνολογικές αναλύσεις με αφετηρία πάντοτε τα ευρωπαϊκά αρχέτυπα.
πληροφορίες & μουσική2η Συμφωνία
Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ γράφτηκε αρχικά στο Παρίσι από το 1955 έως το 1958 για να ολοκληρωθεί στη δεκαετία του ’80 και πάλι στο Παρίσι. Την Πρώτη Περίοδο (1954-60) τη χαρακτηρίζουν δύο βασικά στοιχεία: Το πρώτο που αφορά το περιεχόμενο, αντανακλά τη βασική ψυχολογία που τον διακατείχε λίγα μόλις χρόνια μετά τις τραυματικές εμπειρίες του στον εμφύλιο πόλεμο με αποκορύφωση τη δοκιμασία της Μακρονήσου. Αγωνία, αποτροπιασμός, απελπισία, βαναυσότητα, άβυσσος, σκληρότητα, χάος, με νησίδες γαλήνης που κάνουν τη σκοτεινή και απάνθρωπη διάθεση ακόμα πιο σκοτεινή. Θα λέγαμε με λίγα λόγια ότι τα έργα αυτής της περιόδου τα χαρακτηρίζει μια έντονη, σχεδόν βίαιη άρνηση της βαναυσότητας και της βίας σαν αποτέλεσμα του εμφύλιου πολέμου που βίωσε στο πετσί της η γενιά του συνθέτη. Το δεύτερο στοιχείο αφορά την τεχνική που ανέπτυξε ο Θεοδωράκης στην ίδια περίοδο και που στηρίζεται στη χρήση της «τετραχορδικής» μουσικής γραφής. Αυτή η τεχνική ταιριάζει απόλυτα με την ψυχική διάθεση του συνθέτη. Τον βοηθά ώστε να μετουσιώσει τα δραματικά και συχνά τραγικά στοιχεία, συναισθήματα και ιδέες σε μουσικές τοιχογραφίες με κυρίαρχες ηχητικές αποχρώσεις εκείνης της θύελλας που είχε καλύψει τη ζωή της Ελλάδας την εποχή του εμφυλίου πολέμου.
πληροφορίες & μουσική3η Συμφωνία
Είναι φανερό ότι ο Θεοδωράκης διακρίνει στο πρόσωπο της «Τρελής Μάνας» την ίδια την Ελλάδα. Οι πρώτοι στίχοι «Τώρα που η ξάστερη νύχτα μονάχους μας ηύρε απάντεχα και κει στους βράχους σκίζεται η θάλασσα σιγαλινά» περιγράφουν την αιώνια νύχτα της ιστορίας.
πληροφορίες & μουσική4η Συμφωνία
Προς το τέλος του 1985 ο Μίκης Θεοδωράκης δέχτηκε ένα μάλλον απρόσμενο αίτημα. Ο τότε πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής Μιχάλης Σταθόπουλος, του ζήτησε, κατόπιν αποφάσεως της Συγκλήτου, να συνθέσει ένα έργο για την επερχόμενη επέτειο των 150 χρόνων από ην ίδρυσή του. Το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο ιδρύθηκε στις 3 Μαΐου 1837. Ο μουσουργός δέχτηκε συγκινημένος το αίτημα και σύντομα άρχισε να επεξεργάζεται διάφορες ιδέες και να κάνει διάφορα και διαφορετικά σχέδια. Την ίδια περίπου εποχή, αρχές του 1986, ο σκηνοθέτης Σπύρος Ευαγγελάτος ζήτησε από τον Μίκη Θεοδωράκη να συνθέσει μουσική για την τριλογία της Ορέστειας του Αισχύλου, την οποία επρόκειτο να παρουσιάσει σταδιακά στην Επίδαυρο, αρχής γενομένης από το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς με το τρίτο μέρος του έργου, τις Ευμενίδες.
πληροφορίες & μουσική7η Συμφωνία
Στο Πρώτο Μέρος της ΕΒΔΟΜΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ θα λέγαμε ότι η μουσική είναι «περιγραφική» με την έννοια που τη συναντάμε στα έργα των μορφών του «Μουσικού Ποιήματος», σαν να θέλει ο συνθέτης να μεταφέρει το νόημα των στίχων σε αντίστοιχες μουσικές. Και φυσικά να εκφράσει το ΟΛΟΝ της Ποίησης σε μια νέα ενότητα Ποίησης και Μουσικής σε ένα ΟΛΟΝ ενός νέου έργου.
πληροφορίες & μουσική